Pitkä­aikainen pysäköinti – tiesitkö tämän sähkö­autoista?

26.06.2024 12:00

Muista, että sähköautossa on kaksi akkua.

 

Sähköauton voi yleensä jättää pitkäaikaiseen pysäköintiin tietyn ajanjakson ajaksi. Lataa akku 50–80 prosenttiin, niin auto voi olla käyttämättömänä viikon tai jopa kolme viikkoa.

 

Jos olet lähdössä parin viikon kesälomalle, voit nauttia lomasta huoletta. Auton akku menettää hieman varausta poissaolosi aikana, mutta tämä ei ole ongelma, kunhan akkua on ladattu riittävästi ennen lähtöä.

 

Mutta entä jos olet poissa pitkään ja sähköautosi on pysäköitynä esimerkiksi puoli vuotta? Silloin sinun kannattaa tehdä suunnitelma autosi varalle.

 

Sähköautossa on kaksi akkua. Yleensä puhumme ajoakusta, joka käyttää sähkömoottoria ajon aikana. Lisäksi autossa on pieni 12 voltin lyijyakku, joka hoitaa muita toimintoja.

 

12 voltin akku kuluttaa virtaa, kun auto on pysäköitynä

12 voltin akkua kutsutaan usein käynnistysakuksi. Se on tärkeä monille toiminnoille, jotka ovat käytössä, kun auto on lepotilassa. Näihin toimintoihin kuuluvat käynnistyksen esto, ovien lukitus, sähköinen käsijarru, hälytys ja järjestelmä, joka antaa sinun valvoa autoa mobiilisovelluksen kautta.

 

12 voltin akku latautuu ajon aikana ja monissa malleissa se saa virtaa pääakulta myös silloin, kun auto on pysäköitynä. Siksi sinun ei yleensä tarvitse huolehtia tästä akusta, paitsi jos auto on pysäköitynä todella pitkään. Pitkäaikaisen pysäköinnin riski on, että akku tyhjenee kokonaan ja tarvitset apuvirtaa saadaksesi auton käyntiin.

 

Tämä koskee erityisesti autoja, joissa 12 voltin akku ei lataudu auton ollessa lepotilassa. Kysy merkkihuollosta tai auton valmistajan asiakaspalvelusta, mitä oma autosi tarvitsee.

 

Huomaa myös, että 12 voltin akku voi purkautua kovassa pakkasessa, aivan kuten bensiini- ja dieselautoissa. Akku voi myös tyhjentyä, jos se on vanha ja kulunut. Valmistajat suosittelevat akun vaihtamista 6-8 vuoden välein.

 

Pyydä tuttua ulkoiluttamaan ja lataamaan autoa poissa ollessasi

Helpoin tapa ratkaista latausongelma on kytkeä auto latausasemaan ja esiohjelmoida lataussyklit tai käyttää etälatausta auton sovelluksen kautta. On suositeltavaa pyytää tuttavaa huolehtimaan latauksesta, jos mahdollista.

 

Autolle on hyväksi, että sitä käytetään säännöllisesti. Jos et aio ajaa useisiin kuukausiin, pyydä jotakuta ajamaan autoa silloin tällöin. Tämä on tärkeää ilmastointijärjestelmälle ja jarruille, erityisesti jarrulevyille, joihin kertyy helposti ruostetta kosteassa ympäristössä.

 

Kodissa on ylijännitesuoja sulaketaulussa, ja autossa on omat turvamekanisminsa. Tämä ei kuitenkaan suojaa täysin vaurioilta, esimerkiksi salamaniskujen sattuessa. Siksi on järkevää välttää auton pysyvää kytkemistä latausasemaan aikoina ja paikoissa, joissa on paljon ukkosmyrskyjä.

Apua sähköautoilijan ongelmiin

REDGO Tieturva on palvelu myös sähköautoilijalle, joka arvostaa vaivattomuutta. Tyhjentynyt käynnistysakku, tekninen vika tai onnettomuus voi keskeyttää matkan. Varautumalla etukäteen varmistat, että päivä jatkuu ilman ongelmia.

Tutustu