Tiedätkö milloin eCall-nappia tulee painaa autossa?

18.07.2024 12:00

Autossa on kolme eri nappia, joita käytetään eri tarkoituksiin. SOS-nappia käytetään todellissa hätätilanteissa, Tiepalvelunapilla pyydetään apua auton tekniseen vikaan tai lievään onnettomuuteen ja kolmas Informaationappi on autoilijan concierge-palvelu. Monet kuitenkin käyttävät SOS-nappia väärin.

Ecall järjestelmä

Mikä on SOS-nappi?
Nappi on merkitty tekstillä SOS tai eCall. Se on helposti saatavilla etuistuinten välissä, keskikonsolissa tai katossa taustapeilin vieressä.

 

- SOS-nappia tulee käyttää hätätilanteissa. Tämä tarkoittaa sitä, että sinun on kutsuttava apua, koska olet osallisena onnettomuudessa tai todistat sitä. Sitä voi myös käyttää jos sinä tai matkustaja tarvitsette välitöntä lääketieteellistä apua esimerkiksi sairaskohtaukseen.

 

Video: Tutustu REDGO:n tiepalvelumekaanikon kanssa eCall-järjestelmän toimintaan.

 

 

Yhteiseurooppalainen hätäviestijärjestelmä

 

SOS-nappi, englanniksi eCall eli "Emergency Call", kuuluu yhteiseurooppalaiseen hätäviestijärjestelmään. Se on asennettu autoihin, jotka on valmistettu vuonna 2018 tai myöhemmin

 

- Järjestelmä yhdistää sinut lähimpään hätäkeskukseen tai palvelukeskukseen, kuten REDGO. Autonvalmistajat ovat valinneet erilaisia ratkaisuja tähän. Joka tapauksessa voit kommunikoida operaattorin tai hätäkeskuksen kanssa auton handsfree-järjestelmän kautta.

 

Automatisoitu hätäilmoitus onnettomuuden sattuessa

 

Jos olet osallisena onnettomuudessa, hätäviestijärjestelmä hälyttää automaattisesti. Tämä tapahtuu, kun auton anturit rekisteröivät, että turvatyynyt ovat lauenneet. Näin saat apua, vaikka et pystyisi itse painamaan nappia.

 

Järjestelmä jakaa tietoja ajoneuvon tilasta, sijainnista ja matkustajien määrästä. Nämä tiedot rekisteröidään auton GPS-järjestelmän ja anturien avulla sekä muun muassa turvavöiden kiinnikkeissä olevien anturien avulla.

 

- Tämä on erittäin hyödyllistä, erityisesti jos sinä tai muut autossa ette pysty puhumaan. Tietojen perusteella operaattori voi muodostaa käsityksen tilanteesta ja ryhtyä tarkoituksenmukaisiin toimenpiteisiin.

 

Väärinkäyttö on yleistä

 

SOS-nappia tulisi käyttää vain todellisessa hätätilanteessa. Nappia kuitenkin käytetään usein tiepalvelun kutsumiseen moottorivian tai vähäisten onnettomuuksien yhteydessä. Tämä ei ole napin tarkoitus.

 

- Koemme melko paljon vääriä hälytyksiä. REDGOssa voimme suodattaa nämä ennen kuin ne saavuttavat hätäkeskuksen. Mutta jos hälytys menee suoraan hätäkeskukseen, se voi pahimmassa tapauksessa aiheuttaa ongelmia. Siksi on tärkeää, että kaikki autoilijat tuntevat SOS-napin toiminnon. Lisäksi olisi tärkeää kertoa lapsille, milloin nappia tulee käyttää ja milloin ei.

 

Tiepalvelunappi (bCall, Breakdown Call)

 

Kun tarvitset tiepalvelua, monissa autoissa on erillinen tiepalvelunappi. Se sijaitsee usein SOS-napin vieressä. Tiepalvelunappi yhdistää sinut palvelukeskukseen, kuten REDGO:hon tai vastaavaan. Jokaisella autonvalmistajilla on oma palvelunsa.

 

- Tiepalvelunappi, englanniksi bCall eli 'Breakdown Call', jakaa myös tietoja ajoneuvon sijainnista ja tilasta. Monissa tapauksissa operaattori voi antaa neuvoja, jotka auttavat ihmisiä jatkamaan matkaansa itsenäisesti. Jos tämä ei ole mahdollista, hinaus- tai tiepalveluauto saapuu paikalle mahdollisimman nopeasti.

 

Informaationappi: Kolmas vaihtoehto (iCall, Information Call)


Joissakin autoissa on kolmas nappi. Se yhdistää sinut palveluun, joka voi auttaa sinua monenlaisissa asioissa, esimerkiksi antaa vinkkejä mielenkiintoisista matkakohteista tai varata hotellihuoneen. Yleensä tämä on palvelu, joka sinun täytyy tilata - tai se on sisällytetty auton ostohintaan.


Video: Tutustu Joanna Kuvajan kanssa eCall-järjestelmän toimintaan (Trafi).