REDGO saa autoiluun liittyviin ongelmiin liittyen paljon yhteydenottoja, jotka voidaan jakaa karkeasti kahteen kategoriaan:
- Hinausta vaativat tehtävät, jotka voivat liittyä esimerkiksi tekniseen vikaan, virheelliseen pysäköintiin tai onnettomuuksiin, tai tilanteisiin, joissa auto on syystä tai toisesta hinattava pois vilkkaalta tieltä.
- Erilaiset tienvarressa ja kotipihalla suoritettavat tehtävät, jotka voivat liittyä esimerkiksi auton käynnistysongelmiin, rengasrikkoihin, lukkiutuneisiin auton oviin tai tilanteisiin, joissa auto on sammunut kesken ajon.
Jälkimmäisen kategorian tehtävät voidaan yleensä ratkaista paikan päällä ilman, että auto hinataan korjaamolle. Ongelman syynä on usein auton tyhjentynyt akku.
Kaikissa henkilöautoissa, myös hybridi- ja täyssähköautoissa, on 12 voltin akku (ns. käynnistysakku), joka antaa virtaa myös auton tietokonejärjestelmille, elektroniikalle, sähkölukoille ja valoille.
Syyt akun tyhjenemiselle voivat vaihdella, minkä vuoksi ratkaisuja on tilanteesta riippuen useita.
Vanha ja/tai viallinen akku
12 voltin akku alkaa heti valmistumisensa jälkeen pikkuhiljaa heiketä. Yleensä akku toimii kuitenkin moitteettomasti, kunnes se jonain päivänä yllättäen simahtaa.
Akun käyttöikä vaihtelee auton käyttötavasta riippuen 3–4 vuodesta jopa 12–15 vuoteen.
Vikaantunut akku täytyy vaihtaa, mikä onnistuu näppärältä autoilijalta kohtalaisen helposti. Joissakin uudemmissa automalleissa auto on kuitenkin koodattava akun vaihdon jälkeen, mikä vaatii erikoislaitteita ja asiantuntemusta.
Oho, valot jäivät päälle…
Vanhemmat autot ovat yleensä elektroniikan osalta huomattavasti yksinkertaisempia, mikä voi johtaa kinkkisiin tilanteisiin. Kun auto ei erikseen hälytä kömmähdyksistä, valot saattavat helpommin unohtua päälle, tai auto lukittua niin, että avaimet jäävät sisään.
Klassinen esimerkki: takapenkin matkustajat tarvitsevat lisävaloa, joten kytket sisävalon päälle, mutta unohdat ajon päätteeksi sammuttaa sen.
Tällaisissa tapauksissa ongelma ratkeaa starttiboosterilla tai antamalla autolle virtaa toisesta autosta käynnistyskaapelien avulla.
Apuvirtakäynnistyksen jälkeen voi olla tarpeen käyttää moottoria yhtäjaksoisesti noin tunnin ajan, jotta tyhjäksi päässyt käynnistysakku saa riittävästi aikaa latautua auton oman laturin avulla.
Kylmät kelit + lyhyet matkat = huono yhdistelmä
Monessa perheessä auto on käytössä kohtalaisen harvoin ja ajomatkat jäävät lyhyiksi. Silloin auton akku ei ehdi latautua riittävästi korvatakseen moottorin käynnistämiseen, matkustamon, istuinten ja ohjauspyörän lämmittämiseen sekä muihin nykyaikaisten autojen toimintoihin käytetyn sähkön. Ajan kuluessa akun kapasiteetti ei jossain kohtaa enää riitä auton käynnistämiseen.
Joskus kyse voi olla auton laturissa olevasta viasta, jolloin akku ei lataudu riittävästi. Tällöin auto saattaa vähitellen kytkeä pois päältä järjestelmiä, jotka eivät ole ehdottoman välttämättömiä auton käynnissä pitämiseksi, ja kojelautaan syttyy yleensä punainen akun merkkivalo.
Radio ja puhaltimet sammuvat ensimmäisinä. Niitä seuraavat valot ja ohjaustehostin, ja lopulta moottori sammuu kokonaan.
Hybridi- ja sähköautojen omistajien kannattaa huomioida, että auton käynnistysakku on usein bensiini- ja dieselautoja pienempi. Pienemmät akut kärsivät päälle jätetyistä laitteista enemmän, varsinkin silloin, kun moottori on sammutettu.
Kylmyys voi vähentää akun kapasiteettia jopa 30–40 prosenttia, ja vanha akku kestää kylmyyttä yleensä uutta huonommin.
Hyvä vinkki on ladata akkua yön yli modernilla akkulaturilla kolme tai neljä kertaa vuodessa. Näin akku kestää paremmin kylmää ja sen käyttöikä pitenee.
Auton elektroniset viat
Nykyaikaisista autoista löytyy suuri määrä vikaherkkiä elektronisia komponentteja ja tietokonejärjestelmiä. Joskus nämä komponentit voivat jumiutua.
Silloin auto voi kuluttaa virtaa, vaikkei sitä olisikaan käynnistetty, jolloin akku tyhjenee ja autoa on hankala saada käyntiin. Onneksi osa näistä komponenteista jumittuu vain tilapäisesti ja toimii taas normaalisti, kun auto saadaan käyntiin.
Joissakin automalleissa taas on ajonestolaitteet jotka aktivoituvat, jos akku tyhjenee. Tällöin autoa ei voi käynnistää starttiboosterilla ennen kuin ajonestolaite on kytketty pois päältä. Työ vaatii usein erikoislaitteita, ja joissakin tapauksissa auto on vietävä korjaamolle.
Joskus syytä täytyy selvitellä diagnostiikan avulla
Joskus auton käynnistymättömyydelle ei löydy selkeää syytä. Silloin autoon voi kytkeä diagnostiikkalaitteen, joka kertoo auton järjestelmään mahdollisesti tallentuneista vikakoodeista.
Jotkin vikakoodit näkyvät keltaisina tai punaisina merkkivaloina auton kojelaudassa. Keltaiset merkkivalot varoittavat alkavista ongelmista, eivätkä välttämättä pysäytä moottoria. Monesti keltaiset vikakoodit on mahdollista purkaa, jonka jälkeen auto käynnistyy taas.
Jos keltaiset merkkivalot syttyvät kojelautaan uudelleen lyhyen ajan kuluttua, auto on syytä tarkastuttaa perusteellisesti korjaamolla. Jos kojelautaan ilmestyy punainen merkkivalo, auto on pysäytettävä välittömästi ja vietävä korjaamolle.